Bloggpost 3. Plan for Leseprosjekt uke 43, 2. trinn, Lade skole.
Høytlesing av boka: «GULL-ROT» av Kari Sverdrup og Jens Kristensen. Omnipax. Oslo 2004.
Jeg har satt av tre økter, to 45-minutters på onsdag og torsdag, og en økt på halvannen time på fredag. Her presenterer jeg innholdet i øktene. Det er nokså detaljert planlagt, fordi det skal brukes av de andre lærerne på trinnet. Når det gjelder referanse til teori, vil jeg komme tilbake til det når jeg blogger om gjennomføringen til uka.
Økt 1 tirsdag: (45 minutter)
Motivere til forventninger om boka: Vise fram en pose gulrotfrø: Hva må vi gjøre for å få disse til å bli til gulrøtter? Har noen av dere dyrket gulrøtter, hva vet vi om det? Hvor lang tid tar det? Begreper: Grønnsakhage, gulrotseng, gulrot vokser nede i jorda. Har noen vært med på konkurranse med noe de har dyrket, solsikke f.eks.?
Vekt på lesestrategier for å forberede lesinga:
Hva legger vi merke til på forsiden? Hva betyr det som står der? Gull-rot/bilde av gulrot - Hva legger vi merke til med gutten? Hva tror vi boka kommer til å handle om? Nå blir det spennende å se om vi gjetter rett!
Snakke om målet med å lese boka: (Bruk Teddy-plakaten). Er dette en lærebok eller en bok som forteller om hvordan vi skal gå fram for å løse en oppgave? Hva tror dere og hvorfor? Vi skal lese for å oppleve noe og ha det koselig sammen. Læreren skal lese høyt og dere må «lese» bildene og se om de forteller oss noe annet eller mer enn teksten. Kanskje skjer det noe spennende på bildene?
Vi leser til siden hvor vi får vite hva de liker å spise til frokost. Dubleringsteknikk for å komme litt nærmere inn på Tomas, Bestemor, Bestefar og katten Marona. Jeg modellerer enkle spørsmål til Tomas først, så får de andre prøve seg med de andre personene. En elev er Tomas som sitter og tenker og en annen står bak og er tankene hans og tenker høyt.
- Hva liker du best å spise? Hva liker du best gjøre? Hva liker du ikke? Hvor liker du best å være?
Vi leser til siden hvor bestefars hud begynner å forandre seg. Forteller at nå skal vi høre hva Tomas tenker om det han har sett:
Dubleringsteknikk for å intervjue Tomas. Hva har du lagt merke til med bestefars hud? Hva tror du det betyr? Hva kommer til å skje? Flere elever kan få prøve seg.
Økt 2 onsdag: (45 minutter)
Lese videre, men først snakke litt om hva som har skjedd så langt.
Lese til siden hvor Tomas ikke finner bestefar i grønnsakhagen.
Hva tror dere har skjedd! Hvorfor sitter Marona på hodet til Tomas?
Lese videre til Tomas møter slakteren som vil bytte gulroten med verdens beste pølse. Tror dere han møter noen andre som vil ha gulroten også? Elevene får gjette for hver gang Tomas må hvile.
Så leses boka til nest siste side, stopp der bestemor sier: Jeg lurer på.....
Spørsmål: Hva er det bestemor lurer på og hvorfor stryker hun på gulrota? Elevene får komme med forslag.
Boka leses ferdig. Vi snakker sammen om boka. Ble handlingen slik du hadde trodd? Ligner denne fortellingen på noe du har hørt før? (For eksempel Gudbrand i lia som byttet bort kua?)
Hva syns du om slutten? Hvorfor vil ikke Bestefar så gulrøtter til neste år?
Til slutt: Har dere lagt merke til noe annet i bildene i boka? Se om vi kan oppdage de andre parallell historiene i bildene. Se på musa, edderkoppen og myggen, marihønene, evt. katten.
Økt 3 fredag: (90 minutter)
Se litt mer på bildene i boka og detaljene i omslaget, hvor tegneren viser oss hvordan han har prøvd seg fram.
Introdusere bio-dikt: Skrive felles på tavla om Tomas, ettter dette mønstret:
Navn:
Kjønn:
Alder:
Tre ord som forteller om personen eller dyret:
Pleier å:
Liker:
Liker ikke:
Ønsker:
Tror:
Elevene får etterpå jobbe to og to (en treer gruppe) med å fylle ut tilsvarende liste ferdig skrevet på ark, A3, for enten Bestefar, Bestemor eller katten Marona. Hver elev sitt ark. Bruke stavskrift. Tegne til.
Øve parvis på å lese opp, presentere for gruppa og vise fram tegningene. Det blir i alt 8 grupper som skal vise fram. Hvis vi ikke rekker alle, tar vi tid i neste uke.
Hei Beate!
SvarSlettSå fint at du har med en beskrivelse av opplegget ditt, det gir meg et godt inntrykk av hva dere skal gjennomføre. Samtidig gir det meg mange ideer til mulige leseprosjekter med mitt eget trinn:-)
Jeg lurer på hvordan du har organisert opplegget slik at elevene får mulighet til å se og tolke bildene i boka på nært hold? Det føler jeg kan være en utfordring med brul av billedbøker... Har alle elevene hver sin bok, eller deler de en? Eller får de se på bildene i boka som du leser i? Det kunne jo vært en idè, som Marianne LIllevangstu snakket om, å skanne bildene og dele de ut, eller vise dem på Smartboard i stort format. Et vesentlig moment at elevene får tid og anledning til å se skikkelig på bildene hvis de skal kunne se alle deltaljene, som du sier.
Spennende å høre om elevene klarer å oppdage de små parallelle historiene også. Som Bjorvatn og Lillevangstu sier, legger små barn gjerne merke til detaljene før de ser bildet som helhet.Uansett lurt som du har valgt å gjøre, å ha fokus på hovedhistorien først, så se på de parallelle små historiene. Ellers kan nok poengene i boka forsvinne:-)
Gull-rot-boka høres forresten ut som en spennende og interessant bok, den skal jeg jammen lese for mine elever også (og mine egne barn;-)
Ser nå at du har kommentert hvordan du skal bruke bildene i boka, under en av de andre kommentarene i en bloggpost tidligere... Regnet nok med at det også var grundig gjennomtenkt ja:-)
SvarSlettDette ser spennende ut Beate!
SvarSlettBildebøker er og blir kjempespennende for barn (og voksne lærere). Det ser ut til at du har planlagt grundig og godt. Jeg har villet skanne bøkene slik at de kommer i stort format enten på veggen eller på smartboard. Smartboard har også en zoome funksjon som gjør arbeidet med detaljer lettere. Sjekk den om du ikke allerede har kontroll på det!
Forslag til teori:
Bjorvand og Lillesvangstu, Ord + bilde=sant, Harald Nordberg (2001) Når bilde og tekst forteller sammen og A.J Aasen, Teori om samansette tekstar.
Lykke til og jeg gleder meg til å se bloggen når du gjennomfører opplegget!
Bjarne