Å ta for seg hele praksisen min som leselærer er for bredt. Jeg lurer på hva jeg skal velge å fokusere på. Jeg jobber jo på andre trinn og elevene har knekket lesekoden, men er likevel ubehjelpelige lesere på litt ulike nivå. Kanskje skal jeg ta for meg hvordan jeg vil ta tak i den fasen som elevene er i nå, nemlig hvordan bringe dem videre? Hva gjør jeg i praksis med de ressursene vi har for å legge opp til en variert, tilpasset undervisning. Hvilke omgivelser fysisk er mest inspirerende, hvordan legge opp til lesing og skriving hver dag, hvordan møte hver enkelts behov i praksis, f.eks. med veiledet lesing, hvordan bruke de timene vi har fått til tidlig innsats- lesekurs? Og hva er et lesekurs?
Dette kan jo bli veldig vidt igjen. Jeg må konsentrere meg om noe: Veiledet lesing, lesing i samarbeid med hjemmet, klasserommet og lesing/skriving på skolen. Altså hvordan jeg legger opp til å undevise for å bringe elevene videre. Hvilke teoretikere? Pressley, Smidt, for eksempel. Kulbrandstad, skjønt jeg kikket i boka og fant at det meste har jeg lest andre steder.